Meditasjon og Mindful yoga

For å føle deg mer tilstede i øyeblikkene, roe ned og ta mer vare på deg selv.

Hvis du det travelt med mange baller i luften, kan du bruke meditasjon og mindful yoga for å finne tilbake til hvilepulsen.

I vår meditasjonspakke med de ulike meditasjoner og Mindful yogaer guider Anne Lise deg steg for steg, slik at du kan oppnå en dypere ro, redusere stress, gi klarhet og glede. Meditasjon kan bli ditt pusterom og en oase av ro i hverdagen, slik at du kan få ny energi til å være tilstede når du trenger det.

Du kan kanskje ikke kjøpe lykke, men du kan finne den gode roen med meditasjon og mindful yoga, og det er lykke i hverdagen.

Nedenfor finner du ulike meditasjoner og mindful yogaer.

Guidet morgen meditasjon

Start dagen på en god måte ved å unne deg selv en rolig og behagelig stund. Meditasjon og pust kan være med å redusere stress og bekymringer og å gi deg den starten på dagen du ønsker. Meditasjonene kan gi mer energi og klarne tankene dine, slik at du vet hva du skal fokusere på i løpet av dagen.

Prøv de 3 guidede morgenmeditasjonene her:

  1. Meditasjon 10, 20 og 30 minutter. Denne meditasjonen er et kinderegg der du kan velge om du vil meditere 10 minutter, 20 eller 30 minutter. Alt etter hva du ønsker. Klokken plinger en gang hvert 10 minutt og 3 ganger når meditasjonen er slutt.

2. 30 minutter guidet morgenmeditasjon med tema kjærlighet.


3. 30 minutter guidet morgenmeditasjon.


Kroppskanning meditasjon

Prøv de 2 guidede kroppskanningøvelsene her:

KROPPSKANNING MEDITASJON LIGGENDE

Kroppsskanning er en nyttig mindfulnessøvelse som kan hjelpe deg å bringe fokuset tilbake i nuet for mer tilstedeværelse, bedre fokus, redusert stress og gi mer velvære. Vi bruker bevisstheten til å være her og nå og til å legge merke til kroppens ulike deler hvor vi forankrer fokuset vårt. Kroppskanning øker nærværet til kroppen og bidrar til at du kan oppdage spenninger og gi slipp på de når du bli oppmerksom. Noen bruker den for å få sove bedre. Kroppskanning er en av de beste avspenningsøvelsene. 


KROPPSKANNING SITTENDE

Kroppskanning sittende 14 min. Kan gjøres liggende. Noen ganger kan det være vanskelig å roe hodet og tankene etter en lang dag, og da kan det være deilig å bruke meditasjon som et verktøy for å roe ned, finne tilbake til den avslappede følelsen og for god søvn og restitusjon.


Meditasjon med fokus på pusten

Pusteankeret 14 minutter.
Denne meditasjonen øker nærværet til pusten og fin for å kjapt roe ned kroppen og sinnet.


Oppmerksomhetsmeditasjon

Denne meditasjonen retter fokus mot nærværet til tanker og følelser. Du får en introduksjon til stressmestringsverktøyet SOAL: Stopp opp, Observer, Aksepter og La gå/ gi slipp. Meditasjon er en utmerket verktøy for å håndtere hverdagens stress og jag.


Meditasjon på kjærlighet og selv- medfølelse ❤️

MEDITASJON PÅ KJÆRLIGHET ❤️

Denne meditasjonen handler om nærvær til følelsene og å rette fokus mot kjærligheten i oss selv og til andre.


MEDITASJON PÅ MEDFØLELSE OG SELV- MEDFØLELSE  ❤️

Denne meditasjonen retter fokus mot nærværet til følelsene og selv-medfølelse.


Kontormeditasjon

MEDITASJON 10 MIN.

Meditasjon 10 min. Å ha god kontakt med deg selv når du er på jobb er nettopp det vi trenger i en travel hverdag. Det er jo nettopp hverdager det er flest av. Ved å gi deg selv et pusterom med en 10 minutter meditasjon eller et lite slipp, kan du få bruke denne meditasjonen som en reset-knapp for å kontakte deg selv, hente deg inn, få ny energi og hvile hjernen slik at du er våken og klar til økt fokus og konsentrasjon på jobben.


DET LILLE SLIPPET

Meditasjon “Det lille slippet” er en enkel hverdagsmeditasjon du kan ta ofte i løpet av dagen. Den bidrar til at du enkelt får kontakt med kroppen og kan gi slipp på spenninger i muskulaturen.


Mindful yoga

FØR DU GÅR I GANG:
Mindful yoga er tilstedeværelse i bevegelse med mindfulness og enkle yogabevegelser. Det er ingen krav til forkunnskaper for denne treningen. I Mindful yoga trener du din bevegelse med tilstedeværelse, konsentrasjon og fysisk styrke. Mindful yoga består av forsiktige tøyinger, styrke og balanseøvelser, utført langsomt og med konstant oppmerksomhet på pusten og på fornemmelsene som oppstår når du hensetter kroppen i de ulike yogastillingene. Dette bidrar til at du oppøver en følelsesmessig og fysisk styrke og balanse gjennom bevegelse. Du finner veien tilbake til deg selv og blir kjent med dine grenser og hvor du er i livet.

I Mindful yogatimen er mindfulness grunnlaget.

Du blir guidet detaljert gjennom alle øvelsene og finner din måte å utføre øvelsen på. Vi trener oppmerksomt nærvær mens vi gjør aktive dynamiske bevegelser – og mens vi er i passive stillinger. Vi trener mindful yoga uten å ville oppnå noe, uten å fremtvinge noe. Vi øver oss på å akseptere kroppen slik den er her og nå. Mens vi tøyer, løfter eller balanserer, lærer vi å arbeide med grensene våre, samtidig med at vi opprettholder oppmerksomheten her og nå. Vi er tålmodige og vennlige med oss selv . Mens vi forsiktig beveger oss helt til våre egne grenser i for eksempel en tøyeøvelse, øver vi oss på å puste ved denne grensen og hviler i de rommet mellom å ikke utfordre kroppen overhodet og å presse den for mye.

Vi starter med guidet meditasjon og trener å puste naturlig i de ulike bevegelsene og stillingene. Vi avslutter Mindful yogatimen med kroppskanning, som er en oppmerksomhetsøvelse som er svært avslappende.

Våre Mindful yoga varianter er:

💫 Mindful yoga 1 – mange og enkle øvelser med guidet instruksjon.

💫 Mindful yoga 2 – enkle og mer balanserende og styrkende øvelser med guidet instruksjon. 

💫 Mindful Yin Yoga – en variant der vi har fokus på hvile og tøyinger og er lenger i de ulike stillingene.

MINDFUL YOGA MORGEN

Denne timen er en Mindful Yoga Yin variant og har fokus på nakke og skuldre og masse kjærlighet til øvre del av kroppen.

Mindful Yin Yoga nr. 44 med fokus på korsrygg.


ETTERMIDDAG OG KVELDS MINDFUL YOGA

Mindful yoga 1 nr. 29. Denne timen inneholder alle grunnøvelsene i Mindful yoga og 15 min. kroppsskanning til slutt. Kan også taes om morgen.


Mindful yoga 2 nr. 33. Mindful movement som oppvarming.
Fokus på rygg og hofte.


Mindful yoga 1. nr. 34. Strekk på rygg og hofte + bryståpner.


Mindful yoga 1. nr. 42. Skuldre, hofte og rygg.


Mindful yoga 2. Styrke, balanse og nærvær.


41. Mindful yoga 1. Skuldre, hofte og rygg.


KVELDSMEDITASJON FOR HVILE OG SØVN

Mindful pust. Denne meditasjon har Anne Lise laget til tenåringer. Selv om den er laget til tenåringer er det mange voksne som bruker denne da den er en enkel pusteøvelse.

Bruk meditasjonene hvor som helst, både på mobil, nettbrett og PCskjerm

Alle meditasjonene og mindful yogaene er laget av Anne Lise Helmersen. Les mer om Anne Lise her.

Lykke til med øvelsene og er det noe du lurer på er det bare å kontakte Anne Lise på anne.lise@steghelse.no.


* Forbehold: All bruk av meditasjonene foregår på eget ansvar. STEG hevder ikke at meditasjonene og mindful yogaene kan brukes som erstatning for medikamentell- eller medisinsk behandling eller at de kurerer sykdommer eller lidelser.

Det er ikke tillat å kopiere eller dele noe av innholdet på Stegakademiet.